Bränditutkimus: Nuoret arvostavat alkuperä- ja ympäristömerkkejä

Bränditutkimus: Nuoret arvostavat alkuperä- ja ympäristömerkkejä

30.9.2019
Brändien arvostus on jälleen selvitetty Markkinointi&Mainonta-lehden tutkimuksessa. Tutkimuksen mukaan suomalaiset arvostavat designia, kotimaisuutta ja laatua. Listan kymmenen kärjestä löytyy tuttuja ruokaan liittyviä, vuodesta toiseen brändilistan kärjessä olevia nimiä: Fazer, Fazerin Sininen ja Valio. Hyvää Suomesta-merkki oli parantanut sijoitustaan viime vuoden 18.sijalta listan kolmanneksitoista.

Kotimaiset ruokabrändit ovat vahvoilla suomalaisten eniten arvostamien tuotemerkkien joukossa. Taloustutkimuksen ja Markkinointi&Mainonta -lehden Brändien arvostus 2019 -tutkimuksessa 30 arvostetuimman brändin joukossa oli 14 ja sadan 100 arvostetuimman joukossa 45 ruokaan ja ruokaketjuun liittyvää brändiä.

Kun tuloksia tarkastellaan ikäryhmittäin, huomataan, että eri ikäryhmien brändisuosikeissa on selviä eroja. Nuoret antavat brändeille parempia pisteitä kuin vanhemmat ikäluokat. Tutkimuksen nuorin,15-24 vuotiaiden-ikäryhmä, arvostaa ruokakauppabrändejä enemmän kuin muut ikäryhmät.

Alkuperä- ja ympäristömerkit ovat erityisesti nuorten arvostamia. Nuorimman ikäryhmän listalla kymmenen kärkeen mahtuu tänä vuonna kolme tuotteiden alkuperästä ja tuotantotavasta kertovaa merkkiä: Hyvää Suomesta-merkki (6.), Joutsenmerkki eli ympäristömerkki (7.) sekä Avainlippu (alkuperämerkki) (8.). 25-39-vuotiaiden ja 40 – 59-vuotiaiden ikäryhmissä kymmen kärkeen yltää alkuperä- ja ympäristömerkeistä kaksi: Hyvää Suomesta ja Joutsen-merkki. 60 – 79 -vuotiaiden listalla yksikään alkuperä- tai ympäristömerkki ei yllä kymmenen suosituimman brändin joukkoon.  Tämä kertonee nuorten kiinnostuksesta vastuullisuutta kohtaan.

Taloustutkimus ja Markkinointi & Mainonta ovat toteuttaneet Brändien arvostus -tutkimusta vuodesta 1997. Tämän vuoden tutkimuksessa oli rankattu 612 brändiä.

Anni-Mari Syväniemi
Toiminnanjohtaja
gsm. 0505118909

anni-mari.syvaniemi@ruokatieto.fi