KOTIMAISEN RUUAN PUOLESTA JO NELJÄNNESVUOSISATA

KOTIMAISEN RUUAN PUOLESTA JO NELJÄNNESVUOSISATA

25.1.2018
Hyvää Suomesta -merkki on liputtanut suomalaisen ruuan puolesta jo 25 vuotta. Sinivalkoinen joutsen pakkauksessa osoittaa elintarvikkeet, jotka on valmistettu Suomessa suomalaisista raaka-aineista.

Merkki syntyi vuonna 1993 tilanteessa, jossa ennakoitiin Suomen EU-jäsenyyden tuovan maahamme ulkomaisten ruokatuotteiden vyöryn. Kotimaisen ruuan näkyväksi tunnisteeksi luotiin Hyvää Suomesta -merkki laajalla, koko ruokaketjun yhteistyöllä. Alan toimijoiden sitoutumisella ja alkuvuosien vahvalla kampanjoinnilla rakennettiin vankka pohja Suomen arvostetuimmalle alkuperämerkille.

Nykyisin kaupoista löytyy ennätyksellisen paljon, noin 10 000 tuotetta, jotka kantavat Hyvää Suomesta -merkkiä. Tuotteiden raaka-aineiden kotimaisuusaste on huikean korkea, keskimäärin yli 90 %. Mukana ovat kaikki tuoteryhmät, joista suurimpana lihatuotteet

Hyvää Suomesta -merkkiä käyttäviä yrityksiä on lähemmäs 300 kpl. Viime vuosien uusista tulokkaista suurimpia merkin käyttäjiä ovat Fazer, Vaasan ja Lidl, joiden myötä Hyvää Suomesta -tuotteiden lukumäärä kasvoi useilla sadoilla. Lukumääräisesti eniten Hyvää Suomesta -merkittyjä tuotteita on Valiolla, HKScanilla ja Atrialla. Noin kolmannes yrityksistä on oman tilan raaka-ainetta jalostavia maatiloja tai muita pieniä yrityksiä.

Tutkimusten mukaan Hyvää Suomesta -merkin tunnistaa lähes jokainen aikuisikäinen suomalainen. Erinomainen tunnettuus ja asema Suomen arvostetuimpien brändien Top- 10 kärjessä jo kymmenen vuotta peräjälkeen kertovat pitkäjänteisestä ja tuloksekkaasta työstä. Tunnettuus on tärkeä saavutus mutta tähtäin on asetettu tätä vaativammalle tasolle. Tavoitteena on, että kuluttaja ymmärtää kotimaisen ruokaketjun moninaiset merkitykset hyvinvoinnille. Kotimainen ruoka pyörittää talouden rattaita ja tuo työllisyyttä, ruokaturvaa sekä huoltovarmuutta – näihin jokainen kuluttaja voi myötävaikuttaa ostamalla Hyvää Suomesta –tuotteita.

Hyvää Suomesta -merkki viettää 25-juhlavuottaan työn merkeissä, jotta yhä useampi suomalainen tunnistaa merkin lupauksen ja omien ruokavalintojensa merkityksen.

Lue Hyvää Suomesta -merkin historiasta