Kuluttajat pitävät huoltovarmuutta ja maatalouden etua entistä tärkeämpinä syinä lisätä suomalaisen ruoan ostamista

Kuluttajat pitävät huoltovarmuutta ja maatalouden etua entistä tärkeämpiä syinä lisätä suomalaisen ruoan ostamista

Kuluttajat pitävät huoltovarmuutta ja maatalouden etua entistä tärkeämpinä syinä lisätä suomalaisen ruoan ostamista

19.5.2022
Suomalaisista 35 % on lisännyt kotimaisen ruoan ostamista tämän vuoden aikana. Lisäksi reilu 40 % vastaajista aikoo lisätä kotimaisen ruoan ostamista edelleen lähitulevaisuudessa, todetaan Kantar TNS Agrin toteuttamassa kyselytutkimuksessa*. Tärkeimmät syyt lisätä kotimaisen ruoan ostamista ovat vastaajien halu suosia suomalaista, tukea viljelijöitä ja kotimaista maataloutta sekä ajaa Suomen työllisyyden ja talouden etua. Myös poikkeusoloihin varautumisen merkitys ihmisten ostopäätöksiin vaikuttavana tekijänä nousee reilusti viime vuoteen verrattuna.

Suomalaisten halu lisätä kotimaisen ruoan kulutusta on näkynyt kyselyn tuloksissa jo muutaman vuoden ajan.  

- Ruoan puhtaus, laatu ja jäljitettävyys motivoivat edelleen ihmisiä kulutusvalinnoissa, mutta viime aikojen muutokset kotimaisen ruoantuotannon toimintaympäristössä sekä Ukrainan sota näkyvät tutkimuksen tuloksissa tänä vuonna. Uskon, että haastavina aikoina kuluttajien tietoisuus suomalaisen ruokaketjun merkityksestä on lisääntynyt ja arvostus sitä kohtaan kasvanut, toteaa Ruokatieto Yhdistyksen toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi. 

Suurin muutos varautumisessa poikkeusoloihin ja halussa tukea viljelijöitä

Tutkimuksen mukaan reilu 42 % suomalaisista aikuisista on lisännyt kotimaisen ruoan kulutusta vahvistaakseen yhteiskunnan huoltovarmuutta ja varautumista poikkeusoloihin niin yhteiskunnassa kuin omassa kodissakin. Huoli huoltovarmuudesta on noussut selvästi vuodentakaisesta tutkimuksesta. Suurin nousu syissä on tapahtunut kuitenkin siinä, että kotimaista ruokaa ostetaan, jotta viljelijöiden ja maatalouden tilanne paranisi.  

- Ostopäätösten takana olevissa syissä näkyy yhteisöllisyys. Viljelijöiden ja maatalouden etu sekä huoltovarmuus ovat nousseet tutkimuksessa ostosyinä eniten, kun taas esimerkiksi ympäristöasiat ja eläinten hyvinvointi ovat hieman laskusuunnassa, Syväniemi huomauttaa. 

Monta syytä valita Hyvää Suomesta

Tunnistamalla ja valitsemalla ostoskoriin kotimaista ruokaa, kuluttaja voi varmistaa osaltaan, että myös jatkossa kaupoissa riittää omassa maassa tuotettua ruokaa. Kun ruoantuotanto säilyy omissa käsissämme, pystymme vaikuttamaan myös esimerkiksi ilmastoon, ympäristön monimuotoisuuteen, eläinten hyvinvointiin, tuoteturvallisuuteen, työhyvinvointiin ja ruokaturvaan.  

Hyvää Suomesta -merkki on ainoa ruoan alkuperämerkki, joka takaa, että sekä raaka-aineet että työ tulevat Suomesta. 

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi, Ruokatieto Yhdistys ry, puh. +358 505118909 

Kuvia medialle: Medialle (kuvat.fi)

Ruokatieto Yhdistys ry:n missio on rakkaudesta oman maan ruokaan. Tehtävänämme on edistää suomalaisen ruokaketjun menestystä ja ruokakulttuuria tekemällä tunnetuksi osaamista ja työtä pellolta pöytään. Ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. Yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat alan toimijoita monipuolisesti. 

*Tutkimuslähde: Kantar TNS Agri: Kotimaisen ruuan kuluttajakysymykset 2022, n=1062, koko väestö 18-74-vuotiaat, pl. Ahvenanmaa