Raaka-aineet ja työ suomalaisessa ruokaketjussa ovat juhlapäivänsä ansainneet

Raaka-aineet ja työ suomalaisessa ruokaketjussa ovat juhlapäivänsä ansainneet

01.9.2020
Suomalaisille on tärkeää, että suomalaiseksi tituleerattu elintarvike on valmistettu suomalaisista raaka-aineista – Suomessa. Siksi Hyvää Suomesta -merkki on ylivoimainen elintarvikkeiden alkuperämerkki.

Suomalaisen ruoan päivää vietetään 4.9.2020 – nyt toisen kerran. Sen allekirjoittaa Hyvää Suomesta -merkki, jossa on mukana koko elintarvikeketju pellolta pöytään.

Hyvää Suomesta -merkki on ainoa elintarvikkeiden alkuperämerkki, joka lupaa sekä raaka-aineen että työn suomalaisuuden. Se on myös ainoa elintarvikemerkkijärjestelmä, joka kattaa kaikki tuoteryhmät ja on kaiken kokoisten yritysten käytössä.

Tuoreen tutkimuksen mukaan kuluttajat vaativat, että suomalaiseksi kutsutussa elintarvikkeessa raaka-aine ja työ ovat ainakin pääosin Suomesta. Tätä mieltä on noin 95 % suomalaisista. 
Nimenomaan Hyvää Suomesta -merkin kriteerit tukevat tätä vaatimusta, eikä kuluttajille tule pettymystä merkin lupauksesta siihen tutustuessaan. Tuotteen reseptin suomalaisuutta vaatii vain noin 40 % suomalaisista. Tämä kertonee, että ruokakulttuurimme on avoin ja että oman maan raaka-aineet voivat muuttua herkuiksi moneen makuun ja tilanteeseen. 

Koronavuosi on lisännyt suomalaisen ruoan ostamista, mikä näkyy kaupan myynneissä, mutta myös tässä kyselytutkimuksessa. Myös tulevaisuus näyttää hyvältä, sillä reilu kolmannes kuluttajista aikoo lisätä suomalaisen ruoan ostamista – ja tämä on selvästi enemmän kuin muutamia vuosia sitten.

 

Lisätiedot:

Anni-Mari Syväniemi, Ruokatieto Yhdistys ry 050 511 8909
anni-mari.syvaniemi@ruokatieto.fi

Minna Asunmaa, Ruokatieto Yhdistys ry, 040 410 5270
minna.asunmaa@ruokatieto.fi

Tutkimuslähteet: Kantar TNS Agri Oy 14-19.8.2020, n=1101 ja 21-26.8.2020, n=1002, On-line panel/Forum, 18+ väestö Manner-Suomessa

Suomalaisen ruoan päivän tunnuksen ja kuvituskuvia löydät sivulta www.hyvaasuomesta.fi/medialle

Ruokatieto Yhdistys ry edistää suomalaisen ruokaketjun menestystä tekemällä tunnetuksi osaamista ja työtä pellolta pöytään. Ytimessä on suomalaisen ruoan alkuperämerkki Hyvää Suomesta.

Suomalaisen ruoan päivän näkyvyyden vuonna 2020 mahdollistavat Apetit, Atria, Elovena, HKScan, K-ryhmä, Lidl, S-ryhmä, Valio, tuottajajärjestöt MTK ja SLC sekä Järvikylä, Kymppi-Maukkaat ja Juustoportti