Hyvää Suomesta -merkki kantanut joutsenen siivin jo yli 20 vuotta

Hyvää Suomesta -merkki kantanut joutsenen siivin jo yli 20 vuotta

Hyvää Suomesta -merkki julkistettiin joulukuussa 1993. Taustalla oli halu vahvistaa suomalaisen ruuan mielikuvaa tilanteessa, jossa markkinat olivat EU-jäsenyyden myötä avautumassa kansainväliselle kilpailulle. Hyvää Suomesta -merkin haluttiin luotettavasti ja selkeästi kertovan elintarvikkeiden suomalaisesta alkuperästä.

Vuonna 2013 Hyvää Suomesta -merkki vietti 20-vuotisjuhliaan. Parin vuosikymmenen aikana on tapahtunut paljon, ja juhlavuoden kunniaksi merkin tarinasta julkaistiin artikkeli, jonka kirjoitti toimittaja Leena Packalén. Artikkeli avautuu tämän sivun vasemmassa reunassa olevista linkeistä, ja löydät sen myös kokonaisuudessaan sivun alareunasta liitteenä. 

Hyvää Suomesta -merkki perustettiin projektina, johtajanaan Matti Niemelä, joka myöhemmin siirtyi koko Finfoodin (nyk. Ruokatieto) toiminnanjohtajaksi. Tutustu Hyvää Suomesta –projektin vuonna 1997 julkaistuun projektikertomukseen Laulujoutsen nousee lentoon (pdf sivun lopussa). 

Merkin virallinen nimi on Hyvää Suomesta -merkki, mutta se tunnetaan myös merkin visuaalista ilmettä kuvaavalla nimellä joutsenlippu. 

Ruokatieto, Hyvää Suomesta -merkki

Vuonna 2012 merkin yhteyteen liitettiin uusi viestinnällinen konsepti ”Ruokaa omasta maasta”, joka esiintyy tekstinä lipussa alkuperäisen Hyvää Suomesta -merkin ympärillä. Uudistuksen taustalla oli tarve nostaa merkin näkyvyyttä ja tuoda yrityksille tuoreempi tapa suomalaisen ruuan merkitsemiseksi - muuttamatta itse merkkiä. Hyvää Suomesta -nimi ja Ruokaa Omasta Maasta -tunnuslause kertovat maistuvasta ruuasta. 

Ruokaa omasta maasta, vaaka