Ajankohtainen nyt ja aina

Ajankohtainen nyt ja aina

”Hyvää Suomesta – merkin käyttäjien määrä kasvoi viime vuonna”, iloitsee Ruokatiedon toiminnanjohtaja Tiina Lampisjärvi. Vuoden 2012 lopussa merkki oli käytössä 261 yrityksellä, joista 29 oli maatilamuotoisia.

Merkkiä kantavia tuotteita on noin 8 000, ja niiden keskimääräinen kotimaisuusaste on 95 %. Tuotemäärä on pitkään pystytellyt samalla tasolla. Vaikka osa yrityksistä keskittää valikoimiaan myös uusia tuotteita ilmoitetaan paljon, mikä kertoo yritysten vilkkaasta tuotekehityksestä.

Ruokatrendien myönteiset tuulet

”Hyvää Suomesta – toiminta antaa Ruokatiedolle pohjan toimia koko kotimaisen ruokaketjun yhteistyöfoorumina. Alkuperäinen tavoite – kaikki mukaan – toimii edelleen. Se on ruokajärjestelmän globaalistuessa entistäkin ajankohtaisempi”, Lampisjärvi huomauttaa.

”Ruokakohut ovat lisänneet kotimaisen ruuan arvostusta ja saaneet suomalaiset pohtimaan entistä enemmän, mistä ruoka lautaselle tulee. Hyvää Suomesta – merkille on vahva tilaus tulevaisuudessakin”, Lampisjärvi ennustaa.

(Kuva: Tomi Auersalmi. Kuva on otettu Ruokaa omasta maasta -tunnuksen lanseeraustilaisuudesta 27.2.2012)