Ajankohtainen nyt ja aina

Ajankohtainen nyt ja aina

”Hyvää Suomesta –merkin suosio on huipussaan, iloitsee Ruokatiedon toiminnanjohtaja Tiina Lampisjärvi. Vuoden 2017 lopussa merkki oli käytössä 294 yrityksellä, joista 46 oli maatilamuotoisia. Tuotteita merkin piirissä on noin 10 000, mikä on ennätyksellisen paljon.

Merkkiä kantavia tuotteita on noin 10 000, ja niiden keskimääräinen kotimaisuusaste on 95 %. Tuotemäärä on viime vuodet tasaisesti kasvanut. Kasvua on tuonut muutamien uusien isojen ruoka-alan yritysten mukaan tulo, mutta myös lukuisat pienemmät yritykset innovatiivisine tuotteineen ovat joukossa mukana.

Hyvää Suomesta -merkkiä käyttävien yritysten määrä on jatkuvassa hienoisessa kasvussa, vaikka aktiivista markkinointia yhdistys ei teekkään. Mukaan tulevat uudet yritykset ovat aidosti sellaisia, joissa suomalainen raaka-aine ja elinvoimainen suomalainen ruokaketju ovat vahvasti yrityksen arvoissa.

Digitaalinen aalto pyyhkäisi

Vuodesta 2014 eteenpäin Hyvää Suomesta -merkin hallinnointi on kokenut mullistuksen, jonka digitalisaatio on mahdollistanut. Tiedot Hyvää Suomesta -merkkiä käyttävistä yrityksistä, yhteyshenkilöistä, tuotteista ja auditoinneista ovat yhdessä ja samassa järjestelmässä. Samat tiedot ovat niin Ruokatiedon kuin jäsenorganisaatioiden saatavilla, joten yhteydenpito ja asioiden hoito on sujuvaa. Suurimpien yritysten tuotetiedot kulkeutuvat  integroidusti Hyvää Suomesta -rekisteriin Synkka-datapankista, jota kauppa ja teollisuus yhdessä pitävät.

Myös viestintä on muokkaantunut verkkoviestinnän ja sosiaalisen median myötä. Kalliit mediakampanjat ovat tämän päivän toiminnan ulottumattomissa, mutta uudet viestintäkanavat ovat avanneet lisää mahdollisuuksia kertoa merkistä ja sen merkityksestä,

Ruokatrendien myönteiset tuulet

”Hyvää Suomesta -toiminta antaa Ruokatiedolle pohjan toimia koko kotimaisen ruokaketjun yhteistyöfoorumina. Alkuperäinen tavoite – kaikki mukaan – toimii edelleen. Se on ruokajärjestelmän globaalistuessa entistäkin ajankohtaisempi”, Lampisjärvi huomauttaa.

”Ruokakohut ovat lisänneet kotimaisen ruuan arvostusta ja saaneet suomalaiset pohtimaan entistä enemmän, mistä ruoka lautaselle tulee. Hyvää Suomesta – merkille on vahva tilaus tulevaisuudessakin”, Lampisjärvi ennustaa.

(Kuva: Tomi Auersalmi. Kuva on otettu Ruokaa omasta maasta -tunnuksen lanseeraustilaisuudesta 27.2.2012)