Ole osa hyvän ketjua - Osta työtä Suomeen!

Ole osa hyvän ketjua - Osta työtä Suomeen!

Hyvää Suomesta -merkki on mukana Ole osa hyvän ketjua – Osta työtä Suomeen -kampanjassa. Kampanja on Suomalaisen Työn Liiton, K-ryhmän, Ruokatieto yhdistys ry:n ja Kotimaiset kasvikset ry:n sekä yritysten yhteisviestintäkampanja suomalaisen työn puolesta. Haluamme yhdessä kannustaa suomalaisia suosimaan entistä vahvemmin tuotteita, jotka työllistävät suomalaisia ja pitävät talouden pyörät pyörimässä. Hyvää Suomesta-merkki tekee suomalaisen ruokavalinnan helpoksi ja nopeaksi ja lupaa sen, että sekä ruoan raaka-aine että työ tulevat Suomesta.

Kampanjayhteistyön kantava teema ”Ole osa hyvän ketjua” tekee kaikista toimijoista, eli tavarantoimittajista ja valmistajista aina kuluttajiin saakka aktiivisia toimijoita yhteisen kriisin ratkaisussa. Jokainen ketjun osa on tärkeä myös ruokaketjussa, joka ulottuu pelloilta aina kuluttajan ruokapöytään asti.

Kampanjan yleiset aihetunnisteet ovat: #oleosahyvänketjua ja #ostatyötäsuomeen. Hyvää Suomesta -merkin osalta käytämme lisäksi aihetunnisteita #hyvääsuomesta ja #raakaainetakuu.

MERKKI LUPAA SUOMALAISEN RAAKA-AINEEN JA TYÖN

Jokainen meistä voi nyt vaikuttaa ruokaketjuun omalla toiminnallaan: valitsemalla ostoskoriin kotimaista ruokaa huolehdimme yhdessä myös suomalaisen ruoantuotannon tulevaisuuteen. Elintarvikepakkauksista löytyvä Hyvää Suomesta -merkki tekee suomalaisen ruokavalinnan helpoksi ja nopeaksi. Hyvää Suomesta -merkki on alkuperämerkki, joka takaa pakatuille elintarvikkeille sekä suomalaisen raaka-aineen että suomalaisen työn. 
ole osa hyvän ketjua, hyvää suomesta -merkki

  • Liha, kala, muna ja maito sellaisenaan ja osana muita elintarvikkeita on aina 100 % suomalaista.
  • Jos pakkauksessa on vain yhdenlaista raaka-aineetta, on sen oltava 100 % suomalaista.
  • Monen raaka-aineen tuotteessa raaka-aineesta 75 - 100 % on suomalaista.
  • Lopputuotteen valmistus ja pakkaaminen tehdään Suomessa.

Lue lisää Hyvää Suomesta -merkin kriteereistä täältä: Hyvää Suomesta -merkin kriteerit

             ole osa hyvän ketjua, Hyvää Suomesta -merkkiole osa hyvän ketjua, Hyvää Suomesta -merkki

Hyvää Suomesta -merkki  voi olla pakkauksessa joko pyöreän muotoinen tai Ruokaa omasta maasta -tunnuksen kanssa. Merkin sisältö on molemmissa sama. 

SUOMALAISELLA RUOKAVALINNALLA ON VÄLIÄ

Kotimainen ruokaketju eli maatalous, elintarviketeollisuus, elintarvikkeiden tukku- ja vähittäiskauppa sekä ravitsemispalvelut työllistävät, luovat arvonlisää ja tuovat verotuloja. Ruokarahat pyörittävät vauhdilla kotimaan taloutta, kun valitsee nimenomaan suomalaisia elintarvikkeita. Suomalainen ruokaketju työllistää 340 000 henkilöä. Ruoka on työllisyysvaikutuksiltaan monia aloja suurempaa, joten suomalaisen ruuan valitseminen pitää talouden pyöriä pyörimässä.

11.5.2020 MA