Lyhyesti yhdistyksestä

Lyhyesti yhdistyksestä

Ruokatieto Yhdistys ry edistää suomalaista ruokakulttuuria viestimällä ruuasta ja ruokaketjusta sekä tekemällä tunnetuksi Hyvää Suomesta -merkkiä suomalaisen elintarvikkeen tunnuksena.

Ruokatieto Yhdistys ry:llä on 294 jäsentä, joihin kuuluvat kaikki Hyvää Suomesta -merkkiä käyttävät yritykset sekä muita suomalaista ruokaketjua edustavia yhteisöjä teollisuuden, kaupan ja maatalouden alalta.

Ruokatieto omistaa vuonna 1993 perustetun Hyvää Suomesta -alkuperämerkin. Merkki on ollut 8 vuoden ajan Suomen arvostetuimpien brändien TOP10 -joukossa. Hyvää Suomesta -merkin käyttö edellyttää, että elintarvike on tuotettu, valmistettu ja pakattu Suomessa. www.hyvaasuomesta.fi

Hyvää Suomesta -toiminnan tavoitteena on lisätä hyvän suomalaisen ruuan arvostusta ja kysyntää. Tehtävänämme on:

  • tarjota yrityksille vapaaehtoinen merkki, jonka avulla kuluttaja helposti tunnistaa tuotteen suomalaisen alkuperän
  • ylläpitää merkin tunnettuutta esimerkiksi omilla viestintä- ja markkinointitoimenpiteillä
  • ylläpitää merkin luotettavuutta valvomalla merkin käyttöä
  • vahvistaa suomalaisten sitoutuneisuutta merkkiin esimerkiksi kertomalla ruuan suomalaisen alkuperän merkityksestä

Ruokatieto tuottaa myös ruokakasvatuksen oppimateriaaleja sekä toteuttaa erilaisia tiedotus- ja kehittämishankkeita. www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus

Tällä hetkellä mittavin uusi hanke on arktisuuteen liittyvän suomalaisen ruuan tarinan rakentaminen yhdessä alan toimijoiden kanssa.

Lisää Ruokatieto Yhdistys ry:n toiminnasta voit lukea täältä yhdistyksen kotisivustolta.