Hyvää Suomesta -hyllynreunamerkit kaupassa

Hyvää Suomesta -hyllynreunamerkit kaupassa

Eri kaupparyhmittymien hyllynreunoissa on manuaalisia ja/tai digitaalisia Hyvää Suomesta -merkkejä. Tärkeää on huomioida, että merkin tulee olla vain niiden tuotteiden kohdalla, joiden pakkauksesta löytyy Hyvää Suomesta -merkki.

Ohjeita kaupalle

Mistä tuotteista Hyvää Suomesta -merkki löytyy?

Hyvää Suomesta -merkki on kotimaisten elintarvikkeiden vapaaehtoinen alkuperämerkki. Merkin omistaa ja sitä hallinnoi Ruokatieto Yhdistys ry. Merkki on rekisteröity tavaramerkki, jolla on tarkat käyttösäännöt.

Yhdistyksen jäsenet voivat käyttää merkkiä tuotteissa, joissa merkin kriteerit täyttyvät. Lue lisää Hyvää Suomesta -merkistä.

Miten voin käyttää Hyvää Suomesta -hyllynreunamerkkejä?

  • Käytä vain niille tuotteille, joiden pakkauksessa on Hyvää Suomesta -merkki. Muut alkuperämerkit eivät oikeuta Hyvää Suomesta -hyllynreunamerkin käyttöä.
  • Tarkista, että merkki löytyy pakkauksesta. Merkki voi olla millä tahansa pakkauksen painopinnalla. Digitaalisiin järjestelmiin tieto tulee Synkasta.
  • Hyvää Suomesta -hyllynreunamerkkejä käytetään vain pakattujen elintarvikkeiden kohdalla hyllynreunoissa. Niitä ei saa käyttää palvelutiskin tuotteiden yhteydessä. (Irtomyynnissä merkin käyttö on salltua vain merkkiä käyttävien yritysten shop-in-shop -myynnissä erillissopimuksella ja tuotteen omistavien yritysten omissa myyntipisteissä).
  • Hyvää Suomesta -merkittyjen tuotteiden valikoima elää. Järjestä kauppaasi rutiinit, joilla varmistat säännöllisesti, että hyllynreunamerkinnät vastaavat hyllyssä olevia tuotteita.
  • Kaupan henkilökunnan tulee olla ohjeistettu hyllynreunamerkkien käytöstä.
  • Kuluttajaa ei saa johtaa harhaan, edes vahingossa!
  • Vastuu merkintöjen oikeellisuudesta kaupoissa on kaupalla.

 

 

Hyvää Suomesta -merkki voi olla pakkauksessa joko pyöreän muotoinen tai lippumainen Ruokaa omasta maasta -tunnus. Merkin sisältö on molemmissa sama.

Ohjeita Hyvää Suomesta -tuotteiden valmistajille

Hyvää Suomesta -tuotteita valmistavan yrityksen edustaja voi myös myös lisätä Hyvää Suomesta -hyllynreunamerkkejä tai muuta viestintämateriaalia edustamansa yrityksen Hyvää Suomesta -tuotteiden kohdalle. Myyntiedustajan tai vastaavan yrityksen edustajan tulee sopia asiasta kaupan kanssa, sillä vastuu merkintöjen oikeellisuudesta myymälässä on aina kaupalla. Jos esim. tuotteiden paikat vaihtuvat, on kaupan vastuulla päivittää Hyvää Suomesta -hyllynreunamerkit oikeaan paikkaan. Synkka-palvelu on digitaalisten järjestelmien perusta, joten huolehdithan tuotetietojen oikeellisuudesta!